Swinda Oelke​​​​​​​
converging parallels, 2022
KIT - Kunst im Tunnel, "Down The Rabbit Hole", Düsseldorf
videos, projector (disassembled), PC fans, power supplies, aluminum profiles, mirror on thread (rotation through air circulation) photos: Ivo Faber​​​​​​​ 
Swinda Oelke KIT Kunst im Tunnel
Swinda Oelke KIT Kunst im Tunnel
Swinda Oelke KIT Kunst im Tunnel
At the end of KIT, where the two side walls meet in a vertical constriction, Swinda Oelke's converging parallels is placed. The video installation shows footage of tunnel passages filmed from a car. The tunnels and streets surrounding KIT to the left and right can be seen. The work directs the viewer's gaze out of the exhibition space into the exterior thereby making the surrounding infrastructure, in particular the exterior architecture of the exhibition tunnel, visible and allowing the visitor:inside to re-locate themselves. Furthermore, the work addresses the tunnel as a non-place. While essential for Düsseldorf's traffic structure, the tunnels are hidden underground. Only accessible by car, they elude immediate perception; they seem like bare elements. Swinda Oelke again takes up the negotiation of interiority and exteriority with the modification of the beamer, more precisely by removing its shell. 
Actually inaccessible to humans, the function of the tunnel - a means of rapid locomotion - is juxtaposed with the visitors' dwelling in the exhibition. This is paralleled by the installation as an interactive system: The videos are projected onto a dangling mirror and thus move along the walls. In doing so, they accelerate and decelerate in an unpredictable pattern. This movement, however, is generated solely by air circulation in the room, which in turn depends on the presence or absence of visitors. Amplified by the rushing sound of the street, the massive concrete walls adopt a kind of ephemeral transparency. converging parallels thus creates a temporary border space between inside and outside, visible and invisible.
Text by Hannah Niemeier 

German version:

Am Ende des KIT, wo die beiden Seitenwände spitz zusammenlaufen, befindet sich Swinda Oelkes converging parallels. Die Videoinstallation zeigt Aufnahmen von Tunneldurchfahrten, aus dem Auto heraus gefilmt. Zu sehen sind die Tunnel und Straßen, die das KIT links und rechts einschließen. Die Arbeit richtet den Blick aus dem Ausstellungsraum hinaus in den Außenraum und macht dadurch die umliegende Infrastruktur, insbesondere die Außenarchitektur, sichtbar und erlaubt den Besucher:innen sich neu zu verorten. Darüber hinaus thematisiert die Arbeit den Tunnel als Unort. Zwar essentiell für die Führung des Verkehrs in Düsseldorf, liegen die Tunnel versteckt unter der Erde. Nur mit dem Auto befahrbar, entziehen sie sich der unmittelbaren Wahrnehmung; sie wirken wie Elemente ohne Hülle. Die Verhandlung von Inner- und Äußerlichkeit greift Swinda Oelke erneut mit der Modifikation des Beamers, genauer durch das Entfernen seiner Hülle, auf. 
Eigentlich unzugänglich für den Menschen, steht die Funktion des Tunnels – ein Mittel zur schnellen Fortbewegung – dem Verweilen der Besucher:innen in der Ausstellung gegenüber. Parallel dazu ist die Installation als interaktives System angelegt: Die Videos werden auf einen herabhängenden, beweglichen Spiegel projiziert und fahren so an den Wänden entlang. Dabei beschleunigen und bremsen die Bilder, einem nicht erkenn baren Muster folgend. Diese Bewegung entsteht jedoch allein durch die Luftzirkulation im Raum, die wiederum abhängig ist von der An- oder Abwesenheit von Besucher:innen. Verstärkt durch den rauschenden Sound der Straße, erhalten die massiven Betonwände eine Art flüchtige Transparenz. converging parallels schafft damit einen temporären Grenzraum zwischen Innen und Außen, zwischen sichtbar und unsichtbar.

Text: Hannah Niemeier